Forum diagnostów SKP

Egzamin praktyczny - Kraków 27.02.2014

Egzamin praktyczny - Kraków 27.02.2014

Napisane przez: Wojciech Mrowiec ()
Liczba odpowiedzi: 1

Witam,

 

cały egzamin trwał jakieś 6 godzin. Sporo czasu jest na przyjrzenie się pojazdom Star -adr, Autobus M3 Renault - warunki na "100", Aveo - gaz, Fabia - sprawdzenie warunków do ciągnięcia przyczepy (zaczeliśmy tak naprawdę po 8:30). Pytania były bardzo różnorodne np. sprawdzenie luzów w zawieszeniu tego autobusu, przekładni kierowniczej, instalacji elektrycznej w Starze lub "plomby" na skrzyni biegów - tachograf. Pan Lorenowicz z pozostałymi egzaminatorami miał dużą cierpliwość, chociaż momentami mu jej brakowało np. jedna z egzaminowanych osób nie wiedziała o wartościach tolerancji ustawienia świateł mijania. Bardzo wysoka zdawalność - powyżej 80%. Może się zdarzyć pytanie polegające na określeniu usterek wymienionych w skierowaniu czy jest drobna, istotna lub bezpośrednio zagrażająca bezpieczeństwu. Bardzo ważne - trzeba określić numer danej usterki z 996. Proszę nie czytać "głupot" z Norcomu - lepiej przeznaczyć czas na dzienniki ustaw, ewentualnie dzwonić pisać do wykładowców z Simpu. Panowie zawsze odpowiedzą wyczerpująco na dany temat. Z 3 osób ze szkolenia z Simpu zdali wszyscy za I podejściem. Pozdrawiam wszystkich wykładowców, za wkład i zaangażowanie.

W odpowiedzi na Wojciech Mrowiec

Odp: Egzamin praktyczny - Kraków 27.02.2014

Napisane przez: Wojciech Mrowiec ()

Dodatkowo, chciałbym wyszczególnić jakie pytania były które zapamiętałem.

1.) Sprawdzić warunki dla autobusu na "100" spełnienie warunków dla wejść, wyjść, przejść, siedzeń (wytrzymałość samych siedzeń i punkty mocowania - śruby czy mają cechy wytrzymałościowe), ilość wyjść awaryjnych, miękko wyściełane podłokietniki dla każdego rzędu siedzeń od strony przejścia. Autobus Renault M3 nie spełniał m.in.  brak punktów kotwiczenia pasów i samych pasów 2-punktowo mocowanych. Wysykość siedzeń 650mm i ew. 560mm dla ostatniego rzędu. Autobus ten miał tachograf z zakresem rejestracji do 125km/h i plombę na skrzyni biegów. 2 gaśnice, apteczkę, ogumione koło zapasowe. Opony na każdej z osi "regrooveable" do nacinania z cechą homologacyjną e2 i nr homologacji, ale nigdzie nie pisze 54R że spełniają Reg 54. Rozmiary opon pokrywały się z tabliczką tachografu. Tabliczka z ogranicznika w okolicy schodków wejściowych bodajże. Nr vin na pasie przednim bo otwarciu klapy. Było również pytanie ze strony Pana Lorenowicza odnośnie opon jakie mają spełniać autobusy M3 w ogóle. Trafiło się również pytanie - sprawdzenie luzów w zawieszeniu na szarpakach, sprawdzenie drążków, zwrotnic pod kątem pęknięć, luzów i odkształceń. Pytanie dotyczyło również układu kierowniczego - luzy, korozja przewodów ciśnieniowych, wycieki (sprawdzenie na zapalonym silniku).

2.) Star jako samochód ciężarowy FL(nie wiem jaki model czy to 28 czy inny), nie musi posiadać abs i zwalniacza ze względu na masę własną pon. 16t. Tachograf tego pojazdu był nie ważny - minął okres 2 lat. Oznakowanie akurat było w porządku - 2 tablice pom. z nr rozpozn. 30 i UN 1202 przód i tył, dobrze widoczne. Na cysternie stałej oznakowanie nalepkami klasa 3, "rybka i drzewo" czytelne, umieszczone z tyłu i po 2 bokach. Wyłącznik akumulatorów był, ale bez obudowy IP65 (nie pisało), natomiast przewody wyłącznika IP54 - peszel był. Wydech z przodu pojazdu, więc nie nagrzewał ładunku, ani nie był umieszczony pod zbiornikiem paliwa. Tabliczka umieszczona po prawej stronie, w tylnej części pojazdu, na ramie - należy porównać z protokołem z TDT.

3.) Aveo - sprawdzenie instalacji gazowej (miała zapocenie na przewodzie z cieczą chłodzącą do parownika, z tego co słyszałem). Opisanie wielozaworu, jakie tam zawory występują, ewentualne ich sprawdzenie np. elektrozaworu lub zaworu ręcznego. Nr zbiornika toroidalnego wewnątrz zbiornika, warto mieć latarkę. Sprawdzenie oświetlenia i ewentualna korekcja świateł pojazdu lub pomiar światłości świateł drogowych. Z tego co pamietam jeszcze ktoś miał analizę spalin w tym Aveo i poległ na tabelce z wartościami CO, HC i lambda.

3.) Odnośnie Fabii - nie wiem, może ktoś miał sprawdzić warunki dla haka, włącznie ze sprawdzeniem złącza elektrycznego przyczepy.

4.) Tak jak napisałem wcześniej, może się trafić pytanie związane z określeniem usterki (drobna, istotna lub zagr. bezp.), na zaświadczeniu. Kolega akurat poprosił tylko dz.u. 996, aby znaleźć kod usterki (jej numer).

5.) Na tym egzaminie nie wiem czy ktoś miał do wypełnienia zaświadczenie od a do z. To nie znaczy, że nie należy się tego nauczyć, zwłaszcza teraz kiedy doszła zmiana zaświadczeń i określenia badania dodatkowego czy jest pozytywne lub negatywne (oprócz haka i nadawnie cech identyf., tabl. znamionowa).